Content is king! Het is de manier om je doelgroep te bereiken, aan je te binden en te behouden. In het dagelijks leven komt iedereen constant in aanmerking met contentmarketing. Je wordt wakker opent Instagram en ziet de nieuwe post van Bol.com voorbij komen. Ja, dat is content. Onderweg naar werk, luister je favoriete podcast. Ook dat is content. Ongemerkt kom je meer met content in aanmerking dan je realiseert. Jouw doelgroep heeft dat dus ook! 

Contentmarketing is laagdrempeliger dan andere marketing vormen en werkt vaak nog beter ook. Alles is organisch! Het kost je dan wel tijd, maar je hoeft verder geen advertentiekosten te betalen. Daarnaast zoeken mensen graag waardevolle content op. Het is dus beter dat ze jouw content vrijwillig zien, dan dat ze je zien langskomen in een advertentie. Want advertenties, die vermijden mensen liever.

 

 

Defenitie

Voordat we echt gaan beginnen, is het natuurlijk handig om te weten wat content en contentmarketing nou daadwerkelijk zijn Daarom volgen er hier twee definities:

Content is eigenlijk een term afkomstig uit Engeland. De algemene definitie is als volgt: 

De ideeën die worden weergegeven via een medium. Dit medium kan een tekst zijn, maar ook spraak of iets anders dat gecreëerd is zoals kunst of muziek.

Content is niets anders dan informatie dat een doel heeft. Vaak wordt er bij content gedacht aan online uitingen, denk aan tekst, afbeeldingen of video’s. Maar ook offline uitingen zoals een evenement kan worden gezien als content. Goede content daarentegen is niet alleen afgestemd op de doelgroep, maar ook op het medium waarop de content wordt geplaatst. 

Oke nu weten we wat content precies is, maar wat is contentmarketing dan?

Content marketing institute gebruik de volgende definitie (die wij even naar het Nederlands hebben vertaald):

Contentmarketing is een techniek die volledig draait op het creëren en verspreiden van waardevolle content voor een specifieke doelgroep. Het doel is om die specifieke doelgroep aan je te binden, te converteren en te behouden.


Geschiedenis van contentmarketing

Contentmarketing is niets nieuws er wordt al decennia lang ingezet om de verkoopcijfers te verhogen. Grote kans dat je onderstaande voorbeelden (in ieder geval één, van de twee) wel kent. Contentmarketing is overal om ons heen, maar je staat er niet bij stil. 

Om het wat makkelijker en visueler te maken, hebben wij twee voorbeelden voor jou op een rijtje gezet:

John Deere

Sinds 1837 houdt het bedrijf John Deere zich bezig met landbouwmachines. In 1895 begonnen zij al met het inzetten van contentmarketing. Hoe ze dat deden? Ze gingen mensen informeren en voorzien van kennis en tips. In de hoop meer omzet te draaien begonnen zij met het uitbrengen van hun klantentijdschrift “The Furrow” (De Voor, in Nederland). In dit blad werden tips gepubliceerd waarmee landbouwondernemers winstgevender te werk konden gaan. En met succes! Het blad bestaat nog steeds en heeft ondertussen meer dan 1,5 miljoen lezers, verschijnt in 12 landen en in 40 talen. En met John Deere zelf gaat het ook niet slecht!

Allerhande

Een bekender voorbeeld is misschien wel de Allerhande van de Albert Heijn. In de supermarkt geven zij hun magazines weg die bomvol staat met leuke recepten. Allemaal natuurlijk met producten die je bij de Albert Heijn kan kopen. De Allerhande helpt hen een binding aan te gaan met hun klanten, vaak zonder dat die dat zelf doorhebben.

Soorten content

Content wordt dus al tijden gebruik, door verschillende bedrijven over de hele wereld. Door de komst van de computer en het internet zijn de soorten content wel veranderd. Offline is verschoven naar online of naar de hybride vorm: offline en online. Het lijstje van soorten content is dan ook behoorlijk lang geworden. Wij zullen er een paar met jullie delen:

  • Blogs
    Bloggen is een van de bekendste vormen van content marketing. Je deelt op deze manier informatie met je doelgroep.
  • Podcast
    Podcasts blijven groeien in populariteit! Een radio zonder reclame en met onderwerpen die je zelf interessant vindt. Een perfect medium om je doelgroep te informeren en te entertainen.
  • Video’s
    Laat je doelgroep een dagje meekijken/lopen in je leven door middel van een leuke vlog. Of geef een tutorial van je nieuwste product. Je kan het zo gek niet bedenken met video’s. 
  • Foto’s
    Gemakkelijker dan video’s zijn de foto’s. Natuurlijk kan je hier minder in kwijt, maar een goede foto zegt soms meer dan duizend woorden!
  • Social media berichten
    Korte kleine updates waarmee jij je doelgroep up-to-date kan houden over jouw bedrijf/product.
  • Whitepaper of Ebook
    Wil je wat meer informatie kwijt of vind je het zonde om te alles te bundelen in een kort blog? Dan kunnen een whitepaper of een Ebook waardevol zijn.
  • Handleiding
    Een handleiding is een goed voorbeeld van offline content. Veel mensen staan er niet bij stil, maar ook dit is content! Je biedt als het ware wat extra informatie aan, aan je doelgroep!

    Naast al deze punten zijn er natuurlijk nog veel meer te benoemen, maar dan wordt ons blog ook weer zo lang!



    Soorten content

    Figuur 1: Soorten content

    Content verspreiding (platformen)

    Je content is af en de wereld mag het zien! Maar waar ga je het eigenlijk op delen? Het is natuurlijk belangrijk om te weten waar je doelgroep zit, want zij moeten je content zien. Ook is het belangrijk om te kijken wat voor content je hebt gemaakt. Een video van 30 minuten zet je minder snel op social media en weer sneller op YouTube. Voor het gemak pakken wij dezelfde soorten content, maar dan laten wij weten hoe je deze het beste kan verspreiden!

    • Blogs
      Blogs kan je perfect delen op je website! Je geeft je doelgroep extra informatie en waar kunnen ze dat niet beter vinden dan op je eigen website.
    • Podcast
      Een podcast kan je op verschillende platforms delen. Zo kan je deze bijvoorbeeld uploaden op Spotify.
    • Video’s
      Je hebt video’s gemaakt, tof! Het ligt aan de lengte van de video, op welk platform je deze het beste kan plaatsen. Is hij langer dan 5 minuten? Zet hem dan op YouTube of Vimeo! Korte video’s kan je nog gemakkelijk plaatsen op Instagram, Facebook en TikTok (tot 3 minuten).
    • Foto’s
      Foto’s zijn natuurlijk super leuk om op je website te zetten, maar gebruik deze ook zeker op de verschillende social mediakanalen die je gebruikt.
    • Social media berichten
      Naast de social mediakanalen waar je de berichten natuurlijk op zet, kun je ze ook op je website uploaden.
    • Whitepaper of Ebook
      Maak de whitepaper of het Ebook downloadbaar op je website. Dan kan je ook meteen zien wie er geïnteresseerd is en hem download!
    • Handleiding
      Een handleiding kun je online en offline gebruiken. Print hem en geef hem fysiek mee met het product. Maar maak ook een digitale versie die mensen kunnen downloaden op je website. Zo kunnen ze altijd nog een handleiding terugvinden als ze de papieren versie kwijt zijn.

     

    Social media SalesSpot telefoon

    Figuur 2: Social media SalesSpot mobiele telefoon

    Social SalesSpot laptop

    Figuur 3: Social media SalesSpot computer

    Contentmarketing en sales

    Contentmarketing is een manier van marketing, maar heeft het ook invloed op sales? Dat heeft het zeker! Marketing en sales gaan vaak hand in hand. Contentmarketing kan je helpen met het generen van meer leads. Leads die door de salesafdeling weer worden opgepakt.  

    Om het wat makkelijker te maken, hebben wij een voorbeeld voor jullie:

    Stel jij wilt een evenement organiseren, waar mensen zich voor kunnen opgeven. Natuurlijk moeten mensen wel weten dat jij een evenement organiseert. Je gaat dus op je website en je social media kanalen content maken en zetten, waarin naar voren komt dat dit het evenement van het jaar is waar je je nu voor moet inschrijven. Als mensen enthousiast zijn geworden en dat worden ze van je content, dan schrijven zij zich in. Goed bezig, je hebt een nieuwe lead tijd om sales in te gaan zetten! Je belt de geïnteresseerde, geeft hem of haar wat meer uitleg en stuurt een uitnodiging. Op deze manier combineer je marketing en sales om je doel te halen! Het is belangrijk dat marketing en sales zo goed en zo nauw mogelijk samenwerken. Sales moet aangeven wat voor soort content belangrijk is, zodat zij de content effectief kunnen gaan gebruiken. Deze content kan beslissend zijn in een salesgesprek. Marketing moet er vervolgens voor zorgen dat deze content wordt opgemaakt en wordt gedeeld met de doelgroep. Zorg ook altijd voor relevante call to actions, zodat je doelgroep ook weet wat er van ze wordt verwacht. 

     

    Hybride salescampagne

    Figuur 4: Hybride salescampagne

    Starten met contentmarketing

    Wij vinden dat contentmarketing een van de effectiefste vormen van marketing is. Vind jij dat ook? Start dan nu met het implementeren van contentmarketing binnen jouw strategie. Zorg ervoor dat je strategie aansluit op je bedrijfsdoelstellingen. De content die jij creëert is het middel dat ervoor zorgt dat jij je doelstellingen haalt en is niet het doel op zich. 

    Kijk ook goed waar je doelgroep zich bevindt en wat zij willen zien. Ben jij actief op de zakelijke markt of verkoop jij producten/diensten aan consumenten? Dit is al een heel belangrijk verschil als je kijkt naar de platformen waarop jij actief gaat zijn. Verdiep je dus goed in je markt en je klant en creëer waardevolle content!

    Wil je aan de slag met contentmarketing, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of loop je simpelweg vast? Wij kunnen je daarbij helpen! Ook als je al begonnen bent met contentmarketing, maar niet de gewenste resultaten behaald zijn wij er voor jou! Met een objectieve blik kijken wij naar jouw huidige strategie en samen bepalen we hoe we verder gaan. 

    Meer weten? Neem dan een kijkje op onze website of bel: 033 – 785 52 82