Social selling is een belangrijk onderdeel geworden van de marketing communicatie strategie en is niet meer weg te denken uit het huidige werkveld. Voordat wij hier verder op in gaan, leggen wij nog een keer uit wat social selling nu precies is:

Social selling is een verkoopmethode waarbij social media platformen worden ingezet om mogelijke klanten te vinden, connecties te leggen en een communicatielijn open te houden. Dit allemaal met als doel een verkoop tot stand te brengen. Deze trajecten nemen wat meer tijd in beslag. “

Wij zitten op de business to business markt en maken daardoor veelal gebruik van LinkedIn, maar ook voor de B2C markt kan dit platform enorm belangrijk zijn! Wij snappen dat het lastig kan zijn om je LinkedIn goed in te richten of om hier succesvol mee aan de slag te gaan. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je al wel gebruik van LinkedIn maakt, maar de resultaten een beetje achterblijven. Om jullie te helpen delen wij in dit blog 7 tips om meer uit je LinkedIn bedrijfsprofiel te halen!

 

 

Tip 1: vul je profiel volledig in

Laten we beginnen met een voor de hand liggende, maar belangrijke tip: het volledig invullen van je profiel! Je LinkedIn bedrijfspagina is het visitekaartje van je onderneming. Het is dus belangrijk dat je deze zo goed en volledig mogelijk hebt ingevuld. Je geeft toch ook geen half ingevuld visitekaartje weg? Een half ingevulde bedrijfspagina komt net zo onprofessioneel over!

Laten we dus beginnen met een profielfoto en een banner afbeelding. Zorg ervoor dat die gelijk in jouw eigen huisstijl staan, zodat mensen jouw bedrijfsprofiel gelijk herkennen. Bij de optie info: deel je het verhaal van het bedrijf. Denk hierbij aan vragen zoals:

  • Waar staat het bedrijf voor?
  • Wat kunnen jullie voor andere betekenen?
  • Wat zijn jullie expertises?

Zorg ervoor dat je alle informatie die je kunt invullen, direct invult. Zo vergeet je niets en maak je jouw bedrijfsprofiel gelijk compleet! Op deze manier kunnen de bezoekers van de pagina gelijk alle informatie vinden, die ze zouden willen hebben.

En vergeet je contactgegevens niet😉


SalesSpot LinkedIn pagina

Figuur 1: LinkedIn bedrijfsprofiel SalesSpot


Tip 2: 
Maak gebruik van een contentkalender en blijf variëren met je content

Je bedrijfsprofiel is volledig ingevuld, nu moet je hem gaan vullen met content. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s, blogs, testimonials en polls. Om ervoor te zorgen dat je consequent post en blijft posten (want dat is natuurlijk belangrijk) kun je gebruik gaan maken van een contentkalender. Op deze manier hou je overzicht in wanneer welk bericht wordt gepost. En zo kun je gelijk wat vooruit plannen!

Tip: maak een contentkalender voor al je content uitingen. Zo zie je duidelijk in één overzicht wat waar wordt gepubliceerd!

Met een contentkalender zie je dus precies wanneer je welke content gaat delen. Met dit overzicht creëer je rust voor jezelf en voorkom je dat je onderwerpen dubbel aan bod laat komen. 

Zelf maken wij gebruik van Loomly. Dit platform helpt ons met het automatisch posten van berichten en heeft een overzichtelijke contentkalender. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om zelf een kalender te maken en de berichten handmatig te publiceren.

 

SalesSpot content kalender Loomly

Figuur 2: Contentkalender SalesSpot

Nu je een contentkalender hebt is het tijd om onderwerpen te gaan verzinnen. Zorg ervoor dat je blijft variëren in je onderwerpen, zodat je volgers elke keer wat anders voorbij zien komen. Post bijvoorbeeld berichten over:

  • Je dienstverlening
  • Jubilea
  • Je team
  • Nieuwe samenwerkingen
  • Een nieuw blog
  • Klantcases

En ga zo maar verder!

 

Tip 3: Nodig connecties uit

Je hebt je profiel volledig ingevuld en de eerste content uitingen zijn al gedeeld, gefeliciteerd! Alles leuk en aardig, maar zonder volgers is er niemand die jouw geweldige content gaat zien en dat zou zonde zijn. De volgende stap is dus logischer wijs om volgers te gaan creëren. Want hoe meer volgers, hoe groter je bereik. 

Gelukkig heeft LinkedIn hier een handige functie voor: jij kan namelijk je connecties uitnodigen om jouw bedrijfsprofiel te volgen. Bedrijfspagina’s met minder dan 100.000 volgers kunnen minimaal 100 mensen per maand uitnodigen om te gaan volgen. 

Ja je leest het goed, minimaal! Je krijgt van LinkedIn 100 tegoedpunten om mensen mee uit te nodigen. Accepteert iemand de uitnodiging? Dan krijg je, je tegoed punt weer terug. Deze kan je vervolgens aan een andere connectie besteden. Minimaal 100 dus😃 De tegoedpunten gelden een maand. Na een maand heb je er dus weer 100 om te besteden. 

Wanneer meerdere medewerkers je bedrijfspagina beheren, dan kunnen alle beheerders hun eigen connecties uitnodigingen sturen. Hierdoor kan je bereik groeien, want je kan geen mensen uitnodigen waar je zelf geen connectie mee bent. Let wel op: die 100 tegoedpunten gelden voor de bedrijfspagina zelf. Maak jij alle punten op, dan kunnen andere dus geen connecties meer uitnodigen!

SalesSpot uitnodigen volgers

Figuur 3: Uitnodigen van connecties

Tip 4: Voeg je medewerkers toe en laat ze actief zijn

Als je medewerkers in dienst hebt, dan kunnen zij in hun persoonlijke profiel aangeven dat ze bij jou werkzaam zijn. Zorg ook echt dat ze dit doen! Wanneer andere op het profiel van je medewerker zitten, dan komen zij op deze manier sneller in contact met jou als bedrijf. 

En niet alleen dat, gekoppelde medewerkers kun je ook direct op de hoogte brengen van een update op je bedrijfspagina. Zo kunnen zij de bijdrage gelijk delen en helpen ze met het vergroten van je bereik. Ook kunnen zij zelf berichten nog een keer delen of updates plaatsen over hun tijd bij jouw bedrijf. Wanneer personen achter het bedrijf over je praten, dan wordt dit als relevanter en geloofwaardiger beschouwd dan wanneer dit onder een bedrijfsnaam gebeurd. 

 Doet een bericht het minder goed? Laat je medewerkers hem dan later nog een keertje delen op hun eigen profiel. LinkedIn ziet dan, dat er weer activiteit rondom het bericht plaatsvindt en plaatst hem weer op de feed van andere gebruikers. Want hoe meer activiteit er bij een bericht komt kijken, hoe relevanter LinkedIn de waarde van het bericht schat en op hoe meer feeds het bericht gaat verschijnen. En dat is natuurlijk wat je wilt!

SalesSpot medewerkers

Figuur 4: Onze medewerkers LinkedIn

Tip 5: Tag relevante mensen en gebruik hashtags

Post jij een update over een nieuwe samenwerking, een succesverhaal of iets anders waar meerdere mensen bij aanwezig waren. Kies er dan voor om deze personen en/of bedrijven te taggen in het bericht. Op deze manier krijgen deze personen een melding dat zij zijn getagd. De kans dat zij het bericht nu nog missen is nihil en ze kunnen gelijk reageren! Zo zien hun connecties het bericht ook weer en heb jij een groter bereik. Taggen van mensen of bedrijven is heel simpel. Voor de naam typ je het @-symbool en je krijgt automatisch suggesties. 

Om een nog groter bereik te halen, kun je er ook voor kiezen om hashtags te gebruiken. Maar kies er wel voor om relevante hashtags te gebruiken en niet te veel te overdrijven.  Wij gebruiken vaak hashtags die passen bij dat bericht. Bij een social media bericht over dit blog gebruiken wij bijvoorbeeld: #blog #LinkedIn #socialmedia #optimaliseren #socialselling #tips

Op LinkedIn is het mogelijk om hashtags te volgen. Als jij hashtags gebruikt is de kans groter dat mensen die bijvoorbeeld #interimsales volgen, je bericht ook zien zonder dat ze jouw bedrijfspagina volgen!

SalesSpot bericht

Figuur 5: LinkedIn bericht met hashtags en tags

Tip 6: Blijf top of mind

Je bedrijfspagina is volledig ingevuld, je hebt je medewerkers toevoegt, hebt volgers en je publiceert nu berichten. Lekker bezig! Nu is het belangrijk om top of mind te blijven. Het zou namelijk zonde zijn als al je harde werk, straks helemaal voor niets is geweest. 

Het effect van je laatste post ebt vaak snel weg en dit is al helemaal het geval bij bedrijfsprofielen. Om er dus voor te zorgen dat mensen je niet vergeten, moet je regelmatig blijven posten. Probeer minimaal twee keer in de week een leuk bericht te uploaden. Meer mag ook, maar let wel op! Post niet alleen maar om te posten, zorg ervoor dat je berichten nog steeds van hoge kwaliteit zijn. Je kan beter twee keer in de week een goede post online gooien, dan vier keer in de week om maar wat te posten.

 

Tip 7: Maak gebruik van het advertentie accoun

Wil je LinkedIn gaan inzetten om ook mensen buiten je eigen connecties te benaderen. Maak dan gebruik van het advertentie account! Bij het maken van je advertentie kun je erg gedetailleerd je eigen doelgroep vorm geven. Daarnaast heb je de keuze uit meerdere typen advertentie stijlen. Zo is er altijd een stijl die bij jouw boodschap past! 

Begin met het bepalen van je eigen doelstelling. Wil je meer bekendheid creëren, leads generen of wil je meer website bezoeken hebben? Nadat jij je doelstelling duidelijk voor ogen hebt, kun je je doelgroep helemaal fine tunen. Om vervolgens een mooi geschikt formaat te kiezen, je budget in te stellen en je advertentie te laten draaien. Klinkt makkelijk, maar verkijk je hier niet op. Neem de tijd om alles goed in te regelen en neer te zetten. Het is zonde om alles snel te doen en het risico te lopen dat je advertentie niet het doel behaald, wat jij voor ogen had.

SalesSpot LinkedIn advertentie account

Figuur 6: LinkedIn SalesSpot advertentieaccount

Conclusie

LinkedIn is een belangrijk platform om jouw doelgroep te bereiken, vooral op de business to business markt. Het is belangrijk dat je professionaliteit uitstraalt en laat zien waarom bedrijven of personen voor jouw onderneming moeten kiezen. De bovenstaande zeven tips helpen je op weg met het beter en succesvoller inzetten van je LinkedIn bedrijfsprofiel. Vul al je gegevens in, nodig je connecties uit en vergeet je medewerkers niet toe te voegen. Als je eenmaal begint met het publiceren van content vergeet dan niet relevant te blijven, mensen te taggen en erg belangrijk: blijf consequent posten!

Als je deze tips meeneemt en toepast kom je al een heel eind! Vind je het lastig of heb je geen tijd om dit allemaal te implementeren? Wij helpen je graag verder. Neem gerust eens contact met ons op en wie weet is je LinkedIn bedrijfsprofiel straks beter, dan dat het ooit is geweest!