Ineens ligt de vraag er: er moet dringend iemand aan ons team worden toegevoegd, want de klanten lopen weg. Dat moet opgelost worden en het liefst zo snel mogelijk. Het eerste wat je gaat doen is iemand vinden die je klanten vasthoudt en ook nog eens nieuwe klanten voor je weet te vinden. Een goede accountmanager dus! Nu ligt de expertise van onze recruiter in de commerciële hoek. Dit recruitment blog gaat dus over het het vinden van je nieuwe medewerker, op de meest succesvolle manier!

Herkenbaar voor iedereen

Ondertussen weet je wie en wat je zoekt dus je gaat snel aan de slag met je vacaturetekst. Je zoekt een mooi voorbeeld op. Zodra je tevreden bent zet je hem op verschillende vacaturesites. En dan stromen de sollicitatiebrieven van verschillende toppers binnen. Tenminste dat dacht je….

Je wacht..

En wacht…

En wacht toch nog iets langer..

En dan ontvang je ineens een cv in je mailbox! Eindelijk iemand die je vacature heeft doorgenomen en de moeite heeft genomen om een sollicitatiebrief te schrijven. En hem ook nog eens op te sturen met zijn of haar cv. Vol verwachting open jij de mail en kom jij erachter wie interesse in jouw vacature heeft getoond! Op papier ziet alles er super goed uit, dus je stuurt een mail terug en nodigt de kandidaat uit bij jou op kantoor.

Vol verwachting zet je de koffie klaar en ruim je je kantoor nog even extra op. Ook jij wilt natuurlijk een goede indruk maken! Het moment is daar en de kandidaat loopt naar binnen! Gekleed in een pak (wat misschien net iets te hoog gegrepen is, maar het blijft een accountmanager) steekt de kandidaat zijn of haar hand uit (wat jij helemaal niet meer gewend bent na al die ellebogen en 1,5 meter afstand van de afgelopen twee jaar). Nog voordat jij iets kunt gaan zeggen begint de kandidaat al met hele verhalen. Het praten gaat hem of haar wel gemakkelijk af, maarja jij zocht ook een accountmanager. Een uur later is het gesprek voorbij en is het jou gelukt om deze topper vriendelijk naar de uitgang te begeleiden. Je mompelt nog wat over ‘je hoort van ons’ en vertelt er vast bij dat je nog diverse andere gesprekken heb, die je nog even af wilt wachten. Maar hé, je zegt ook nog even hoe fijn het gesprek was (al was het in jouw ogen meer een monoloog dan een echt gesprek) en zwaait de kandidaat uit.  

Niet elk gesprek is een succes en in dit geval was het misschien zelfs een waist of time. Dit is niet wat je zoekt voor jouw onderneming, maar je krijgt ook niet meer reacties op je vacature. Je bent inmiddels al weken verder en er is nog steeds geen volledig zicht op een oplossing. 

Ga je nu echt blijven wachten tot de topper naar je toe komt? En ga je dan iedere keer een afspraak van een uur vol frustratie en ergernis uitzitten? Zonde van je tijd!

 

 

Recruitment is een vak apart

Je hebt het nu wel gemerkt, maar recruitment is een vak apart en het matchen ook! Ieder heeft zo zijn vak en is gelukkig goed in iets anders. Is werving en selectie niet iets waar jij in de wieg voor bent gelegd? Dan is het wellicht een veel beter plan om een specialist in te zetten. 

Het lastige van recruitment is dat je, je vacature ‘op papier’ de wereld in gooit en een sollicitant ‘op papier’ in je inbox verschijnt. En dat is nu precies waar het misgaat. Een goede match gaat over een klik tussen de persoonlijkheid van je nieuwe medewerker, met het DNA van jouw bedrijf. En dat krijg je er niet uit op papier. Als je het echt goed wilt doen, dan kan je het beste iemand inschakelen! Deze persoon zal uit alle gesprekken, vervelend en leuk, iemand filteren die een matchend DNA heeft. Jij hoeft op jouw beurt dan alleen nog maar de toppers die wel bij je passen uit te nodigen op kantoor. Zo zorg jij er ook voor dat je wel een leuk gesprek hebt en je geen tijd verspilt aan gesprekken waar geen toekomst in zit. Hopelijk verwelkom jij op deze manier snel een nieuwe medewerker die jouw klanten tevreden krijgt en veel nieuwe klanten voor je gaat winnen. 

Ieder zijn vak zeg ik altijd maar!😉

 

Conclusie

Kan jij wel wat hulp gebruiken om de perfecte medewerker te vinden? Kom dan eens met ons in gesprek en wie weet hou jij op deze manier veel tijd over en vinden wij iemand voor je, die je zelf niet gevonden had.