Wij zijn al lange tijd fan van netwerkclubs. In deze klantcase komt dat maar al te goed naar voren. Wij werden namelijk benaderd door de Inclusief Groep via een aanbeveling van iemand uit de netwerkclub waar wij lid van waren. Wat de Inclusief Groep wilde? Er moest een extra product gelanceerd worden. Dit moest gebeuren in een bestaande markt met daarin een grote sterke marktleider: PostNL!

De Inclusief Groep

De Inclusief Groep uit Nunspeet is gespecialiseerd in het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een beperking. Zij hebben ongeveer 1200 medewerkers en zijn daarmee een van de grootste van Nederland. Op het moment dat zij een extra product wilde lanceren, hadden zij al een afdeling Post. Hierdoor hadden zij al een heel logistiek netwerk van Zwolle tot Amersfoort in hun bezit.

Er werd dus al dagelijks van A naar B gereden. Dit maakte de interim klus een behoorlijke, maar leuke uitdaging. Een extra product toevoegen, terwijl er al een netwerk bestaat brengt een aantal voordelen en nadelen met zich mee. Wij zaten natuurlijk vast aan het bestaande logistieke systeem, erg daarvan afwijken dat kon niet. Het voordeel hiervan was dan weer dat de hoge overhead en logistieke kosten al gedekt waren door de andere vormen van dienstverlening.

Lanceren van een nieuw product in de markt

Nu het allerbelangrijkste! Hoe hebben wij, met behulp van interim sales, het extra product in de markt weten te zetten. Dit deden wij aan de hand van de volgende stappen:

De uitdaging voor ons en de Inclusief Groep was vooral dat er meer sales kracht nodig was in een branche waar weinig aan sales werd gedaan. Wij zijn dus zelf met SalesSpot op zoek gegaan naar nieuwe ambassadeurs.

De Inclusief Groep heeft een hoge gun factor. Mede hierdoor werden bijna 100 actieve en enthousiaste locatie houders gecontacteerd, die het nieuwe product actief gingen aanbieden en verkopen. Er kwam dus amper koude sales aan te pas en dat is voor iedereen fijn:)

Nieuwe klanten brengen ook nieuwe uitdaging met zich mee. Je moet de indirecte sales namellijk wel blijven onderhouden. Ook dit hebben we opgepakt en succesvol geïmplementeerd.

Er was weinig ervaring met sales, dus gingen we ouderwets ‘de boer op’ 

Na 4,5 jaar en 9 samenwerkingsovereenkomsten verder hebben wij samen mooie resultaten bereikt. Het extra product leverde uiteindelijk ruim €100.000 netto resultaat per jaar op! Na 4,5 jaar is de samenwerking dan ook gestopt, wij waren niet meer nodig bij de Inclusief Groep. Je kan dus wel zeggen dat het nieuwe product, succesvol op de markt is gelanceerd!