Via LinkedIn werden wij benaderd door deze opdrachtgever. Voordat wij beginnen een een nieuwe opdracht is het tijd voor een kennismaking. Het is voor ons natuurlijk erg belangrijk om te weten wat de opdracht precies is, wat het bedrijf doet en wat het doel is van deze samenwerking. Hierop kunnen wij een mooi plan maken en de samenwerking een succes laten worden. Na een uitgebreide kennismaking, was de opdracht duidelijk: sales transformatie –  meer resultaat met minder inzet!

De opdrachtgever uit Zwolle is gespecialiseerd in de aanleg, reparatie en het ontstoppen van riolen. Zij werken voor zowel particulieren als bedrijven, VvE’s, stichtingen en overheidsinstellingen. Dit was dan ook direct de uitdaging: een grote diversiteit aan klanten, dus ook veel verschillende gesprekken en samenwerkingen. Wij werden dus ook benaderd met de vraag hoe de sales afdeling eenvoudiger en effectiever kon gaan werken. Het was belangrijk om hier weer meer structuur in te brengen. Een externe partij kan hier vaak objectief naar kijken en wordt in zo’n situatie vaak als toegevoegde waarde beschouwd.

Sales transformatie aanpak!

Een mooie opdracht, waar wij natuurlijk graag en snel aan wilde beginnen. Het was ook een opdracht die veel uitdaging met zich meebracht. Het was dus belangrijk om van te voren goed in kaart te brengen wat onze aanpak zal gaan zijn. Na het opstellen van een uitgebreid plan, kwamen wij tot de volgende aanpak:

Na een klant(soort) analyse kregen de klanten een label, die betrekking had op klant voordelen en kortingen;

Door bestaande klanten bij andere klanten onder te brengen werd de sales afdeling omgeturnd van directe verkoop naar indirecte verkoop. Deze stap vergde wel wat veranderingen, zowel bij de interne organisatie en logistiek als voor de interne en externe communicatie

Na precies één jaar was de verkoop organisatie omgeturnd en kreeg het verkoop team meer tijd om ook echt sales activiteiten te doen. Daarnaast kregen ze door deze stap meer enthousiaste ambassadeurs (wederverkopers) en kreeg het bedrijf meer bekendheid. Dit leidde ook tot meer verkopen.

Door de sales afdeling om te turnen van directe verkoop naar indirecte verkoop, kreeg het verkoop team meer tijd om ook echt sales activiteiten te doen

In het tweede jaar werden de veranderingen in de organisatie vooral geborgd en waar nodig effectiever ingericht. Een mooie uitdagende interim sales opdracht bij een leuk bedrijf dat wilde meebewegen in de markt!