Wij werden benaderd om voor 3 maanden bij te springen en interim sales ondersteuning te bieden op de DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) Sales & Customer Service afdeling.

Toen wij bij het bedrijf kwamen, was het erg druk en heerste er veel onrust. De Sales & Customer Service afdeling was, voor logistieke voordelen, verhuisd van Duitsland naar Nederland. Daarnaast zat het bedrijf ook nog eens midden in een overname. Dit zorgde ervoor dat de huidige medewerkers, die gemiddeld al 10 tot 20 jaar werkzaam waren, (opnieuw) moesten solliciteren op hun huidige banen. Dit bracht natuurlijk veel onrust en ontevredenheid met zich mee van de bestaande werknemers.

De opdracht voor ons was kort en duidelijk:

  • Overdracht van klanten naar de nieuwe locatie/site regelen, inclusief alle communicatie daaromheen;
  • Werven en inwerken van nieuwe inside sales mensen en de klantenservice manager;
  • Coachen van de nieuwe manager;
  • Door middel van training en coaching de afdeling commerciëler maken.

Interim sales opdracht van 3 maanden naar een jaar!

Dit was een behoorlijke klus, maar wij gingen er met volle vertrouwen tegenaan. De resultaten wilde wij door de volgende werkwijze gaan behalen:

We zijn gestart met ondersteuning gedurende twee dagen in de week. Wij eindigden met een fulltime werkweek, waarmee wij bezig waren met de vooropgestelde opdracht.

Naast de genoemde interim sales taken, hebben we ook meegedacht met de ontwikkeling van een klantcontactplan/-strategie voor het huidige boekjaar. Dat niet alleen! Wij dacht ook mee over: low cost sales and marketing activiteiten, customer contact strategy, sales generatie en implementatie.

De (eind)verantwoordelijkheid die we kregen, hebben we vervolgens weer geïntroduceerd bij de nieuwe managers.

Een tijdelijke klus van 3 maanden voor twee dagen in de week, werd vijf dagen in de week en een opdracht van ruim een jaar

Een opdracht die startte voor een korte periode van 3 maanden, leidde tot mooie en uitgebreide opdracht voor een leuke opdrachtgever, die maar liefst een jaar mocht duren. Naast internationale contacten hebben we ook nieuwe culturen leren ervaren en opgedaan. Dit is super waardevol en dit nemen wij dan ook mee bij al onze huidige en toekomstige opdrachten en opdrachtgevers.