In eerdere blogs schreven wij al over de meerwaarde van interim sales voor organisaties. Ook kon je hier lezen wat de voordelen zijn van een interim sales professional voor je bedrijf. Allemaal leuk en aardig, maar waar het allemaal echt om gaat dat zijn natuurlijk de resultaten. Ofwel, hoe en waar hebben we met Interim Sales aantoonbaar resultaat geboekt met onze interim professionals en onze effectieve werkwijze?
Daarom delen wij nu een praktijkvoorbeeld…

Eén van onze opdrachtgevers zocht een ervaren Interim Sales professional voor een relatief korte periode. De sales en sales support afdelingen hadden een herstructurering nodig en daarbij moest er ook nog een nieuwe sales strategie geïmplementeerd worden. Een uitdagende klus, zeker omdat alles in enkele maanden gerealiseerd moest worden. Maar dat onderscheidt een goede Interim Sales professional. Een goede Interim Sales professional heeft als doel zichzelf zo snel mogelijk overbodig te maken. Geen onnodige uren schrijven, maar direct aan de slag, de opdracht optimaal uitvoeren en het vervolgtraject aan de ‘eigen mensen’ overdragen.

 

Interim sales: focus op core business

Het telecombedrijf in kwestie had behoefte aan een sales professional die ervaring had als sales manager, maar ook met business development. Samen met de zittende sales manager is er een nieuw salesplan geschreven, waarbij is gekeken naar effectievere en snellere opvolgingsprocessen. Vervolgens werd het plan gepresenteerd aan de sales en support afdelingen, waarbij de medewerkers zelf ook nog input konden leveren. Hierna zijn we aan de slag gegaan om de betreffende afdelingen op te leiden, te begeleiden en te coachen.

Tevens hebben we een nieuwe sales strategie beschreven, die we helder en overzichtelijk hebben geborgd in diverse scripts en protocollen. Dit had direct resultaat, want doordat het uitvoerende werk voor sales en sales support duidelijk was vastgelegd en toegelicht, konden de mensen zelfstandig aan de slag. Voordeel voor de betreffende sales manager was dat hij zich (weer) volledig op zijn management taken kon focussen.

Nog even terug naar ons doel om je als Interim Sales professional zo snel mogelijk overbodig te maken: het complete beschreven proces nam amper drie maanden in beslag. En dat terwijl het telecombedrijf hier jaren mee vooruit kan. Het is slechts één van de voordelen van Interim Sales. Geen dure ZZP’ers die hun tijd uitzitten en uren schrijven, maar ervaren professionals die je organisatie aantoonbaar vooruit brengen. En dat hoeft zeker geen vele maanden te duren!

Wil jij jouw sales naar een hoger niveau tillen of ben jij op zoek naar een tijdelijke oplossing voor jouw bedrijf? Vraag dan nu een gratis telefoongesprek aan en wij kijken waar jij in kan groeien. Is interim sales de juiste keuze voor jouw organisatie? Dan helpen wij jou met het maken van de beste match. Zodat beide partijen kunnen genieten van een succesvolle samenwerking.