Voor veel bedrijven zijn de medewerkers het visitekaartje van de onderneming. Het is daarom ook uitermate belangrijk dat je goede medewerkers hebt, zowel vaste medewerkers al interim sales professionals. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste medewerker vindt? Je medewerkers zijn niet alleen belangrijk voor de uitstraling van je bedrijf, maar ze helpen je ook met groeien. Of je nu op zoek bent naar uitbreiding van je team of naar een vervanger; het recruitmentproces kan lastig zijn. Om ervoor te zorgen dat jij gelijk goede keuzes maakt en niet maandenlang op zoek bent naar de geschikte persoon, helpen wij jou verder. In dit blog geven wij jou 3 tips voor het vinden van de juiste medewerker.
Hoe is de arbeidsmarkt op dit moment?
Je zult het vast wel weten of gemerkt hebben, maar de arbeidsmarkt is op dit moment uitermate krap. De krapte komt, omdat de werkloosheid laag is en er nog nooit zoveel banen in Nederland zijn (bron: Minister van Financiën). Het kan een uitdaging zijn om de juiste medewerker of interim sales professional te vinden. De gedachte aan een krappe arbeidsmarkt kan gevaarlijk zijn voor zowel de sollicitant als voor ondernemers.
Werkzoekenden hebben nu namelijk sneller het gevoel dat de wereld aan hun voeten ligt. Met als resultaat dat ze uitzonderlijk hoge salarissen gaan vragen, want voor hun idee hebben jullie hen harder nodig dan andersom. Aan de andere kant zijn werkgevers weer bang dat ze niemand kunnen vinden. Hierdoor gaan ze al snel voor de eerste de beste die de baan wilt hebben. Het resultaat? Een verhoogde kans op een mismatch tussen de nieuwe werknemer, het bedrijf en de collega’s. Dit is voor iedereen zonde en beide partijen moeten in dit geval weer van voren af aan beginnen.
Meest gemaakte fouten
Fouten maken wij allemaal, maar op de arbeidsmarkt is dat iets wat wij graag willen voorkomen. Het klinkt heel simpel: jij als ondernemer zoek een goede werknemer of interim sales manager die je bedrijf verder kan laten groeien. Een medewerker of interim sales professional zoekt de beste werkgever om zijn of haar carrière een boost te geven. Moet goed komen toch? De praktijk heeft ons geleerd dat niets minder waar is. Er zijn veel dingen waar je op moet letten bij het aangaan van een goede match met toekomstperspectief.
Een fout die veelal wordt gemaakt is het nemen van niet genoeg tijd. Het kost tijd en energie om de juiste medewerker te vinden, neem dit dus ook. Wees je ervan bewust dat je niet binnen één of twee maanden de lege plek hebt opgevuld. Begin dus ook op tijd met zoeken, zodat je geen overhaaste beslissingen hoeft te nemen. Doe je dit wel? Dan is de kans groot dat je na een half jaar weer van voren af aan moet beginnen, omdat de match toch niet zo’n succes bleek te zijn.
Start met het vinden van de juiste interim sales medewerkers
De meest gemaakte fout is dus het nemen van te weinig tijd en het maken van overhaaste beslissingen. Maar met alleen het nemen van meer tijd ben je er helaas nog niet. Onze recruitment specialist, Mary, heeft 3 tips geformuleerd die wel werken!
Tip 1: definieer goed wie je zoekt
Jij bent op zoek naar teamuitbreiding en dus naar een nieuwe medewerkers of interim sales professionals. Maar wat zoek je eigenlijk precies? De functie is al snel bekend, maar wat is voor de onderneming nog meer belangrijk? Hoeveel ervaring moet iemand hebben, hoe is zijn of haar persoonlijkheid en wat wil je aan salaris bieden, zijn belangrijke vragen die je aan jezelf moet stellen. Heb je dit duidelijk voor ogen? Top! Dan kan ik ze nu prioriteiten gaan geven.
Grote kans dat er geen kandidaat is die aan al je eisen voldoet, maar dat is niet erg. Doordat je weet wat jij het belangrijkst vindt, kan jij een eerste selectie van de sollicitanten gaan maken. Overleg ook met je collega’s of met een compagnon. Zij moeten straks ook met deze persoon gaan samenwerken, dus hun mening is ook zeker van belang!
Tip 2: kies een kanaal om te gaan gebruiken en maak afspraken
Nu je weet wie je zoekt, kun je dit ook delen met de buitenwereld. Veel bedrijven doen dit via hun eigen social media platformen, zoals Instagram, Facebook en LinkedIn. Daarnaast schrijven ze een mooie vacaturetekst die op de website komt te staan en klaar is Kees. Tenminste dat dachten ze. Deze manier levert vaak niet het gewenste resultaat op. Je ziet vaak veel kliks, maar er komen maar weinig goede kandidaten uit. Je ziet ook vaak dat dit op zoveel kanalen wordt uitgezet, dat het overzicht over de kandidaten wordt verloren. Dit is zonde, want misschien heb je de perfecte kandidaat nu wel gemist. Om jezelf veel kopzorgen te besparen is onze tip dan ook, om in zee te gaan met een gespecialiseerd recruitment bureau. Zij weten als geen ander waar de goede kandidaten zitten en helpen jou aan een langdurig succes, zonder dat je er zelf al te veel tijd aan kwijt bent.
Tip 3: interim sales kan de oplossing zijn
Je hebt nu dus geleerd dat er wel wat tijd kan verstrijken, voordat jij een nieuwe werknemer hebt die ook daadwerkelijk goed is ingewerkt. Dit blijft zonde van de kostbare tijd. Want wat ga je in de tussentijd doen? Heb je al eens gedacht aan interim sales? Je wilt nu nieuwe klanten of je wilt nu dat het gat is opgevuld. Daarom is het belangrijk dat je een overbruggingsplan maakt. Hoe ga je ervoor zorgen dat je niet stilstaat tijdens deze periode? Misschien kunnen je collega’s een deel oppakken of is interim sales wellicht de juiste keuze? Een interim sales professional kan mogelijk een goede basis leggen, waardoor je nieuwe medewerker veel sneller resultaten gaat laten zien. Een interim sales professional kan gelijk aan de slag en door de ruime ervaring die ze meebrengen, heb je amper inwerktijd. Zo blijft jij doorgroeien (wat je kan lezen in dit blog) en heb je de tijd om rustig een vervanger te vinden voor de lange termijn. Een win-win situatie wat ons betreft!
Wil jij jouw sales naar een hoger niveau tillen of ben jij op zoek naar een tijdelijke oplossing voor jouw bedrijf? Vraag dan nu een gratis telefoongesprek aan en wij kijken waar jij in kan groeien. Is interim sales de juiste keuze voor jouw organisatie? Dan helpen wij jou met het maken van de beste match. Zodat beide partijen kunnen genieten van een succesvolle samenwerking.
Recente reacties