Je hebt in voorgaande klantcases al veel kunnen lezen over de meerwaarde van interim sales voor bedrijven en wat de voordelen zijn van een interim sales professional voor je organisatie. Super interessant natuurlijk, maar resultaten dat is waar het echt om gaat. Hoe en waar hebben we met interim sales aantoonbaar resultaat geboekt met onze interim professionals en onze effectieve werkwijze?

Daarom delen wij vandaag een praktijkvoorbeeld met jullie!

Bij Interim Sales wordt vaak gedacht aan een tijdelijke, vaak korte, periode waarin een interimmer een vertrokken medewerker moet vervangen. Of aan een periode waarin de salesafdeling tijdelijk onderbezet is of even een boost moet krijgen. Dit kan inderdaad. Maar interim sales wordt in praktijk niet alleen ingeschakeld voor korte sales planningen, maar zeker ook voor lange sales planning. De periode waarin een interim sales professional wordt ingeschakeld doet hierbij vaak niet eens ter zake.

Zo werden we eens gevraagd voor een opdracht waarbij de sales afdeling een boost moest krijgen en tevens geherstructureerd moest worden. En wel op dusdanige wijze dat er een salesplan moest komen te liggen waarmee het bedrijf minimaal drie jaar vooruit kon. Hierbij moeten we rekening houden met een lange termijnplanning van 5 jaar. Een uitdagende opdracht, waarvoor ervaring met sales, management en veranderingsprocessen noodzakelijk was. Onze interim sales manager ging aan de slag en implementeerde een nieuwe salesstrategie. In nauwe samenwerking met de sales directeur van het bedrijf werd een salesplan geschreven voor de eerste drie jaar.

Interim sales: draagvlak creëren

Natuurlijk leidt dit tot veranderingen in visie en uitvoering. Een dergelijke verandering ‘druk je er niet even door’, dus we trokken twee dagen uit om op een mooie locatie het presenteerde we het plan en elke medewerker mocht zijn of haar kritische reactie geven. Zo ontstonden er waardevolle discussies met verbeterpunten en kritische aantekeningen, maar we creëerden uiteindelijk een stevig draagvlak voor de plannen. Dat was ook wel fijn, want vanwege de langetermijnplanning van 5 jaar moest de nieuwe sales structuur mimimaal vijf jaar mee kunnen.

Na een half jaar was de opdracht ten einde. We zijn nog enige tijd betrokken geweest bij maandelijkse evaluaties van de nieuwe structuur. Wat ons betreft een mooi praktijkvoorbeeld van hoe interim sales (ook) in een relatief korte periode een compleet nieuwe sales structuur kan neerzetten waar een bedrijf nog jaren mee vooruit kan. Dus of het nu korte termijn- of lange termijnplanning betreft: Interim Sales biedt uitkomst!

Wil jij jouw sales naar een hoger niveau tillen of ben jij op zoek naar een tijdelijke oplossing voor jouw bedrijf? Vraag dan nu een gratis telefoongesprek aan en wij kijken waar jij in kan groeien. Is dit de juiste keuze voor jouw organisatie? Dan helpen wij jou met het maken van de beste match. Zodat beide partijen kunnen genieten van een succesvolle samenwerking.