Anno 2023 zijn veel bedrijven druk bezig met social media marketing. Logisch ook, want ondertussen kan je bijna elke generatie wel op een van de vele social media platforms vinden. Grote kans dus dat jouw doelgroep ook op een van deze kanalen zit. Ben jij nog niet begonnen met social media marketing? Zonde, je laat veel kansen liggen! Social media is in een rap tempo onderdeel van ons leven geworden en gaat voorlopig niet meer weg. Benieuwd naar de redenen waarom jij gebruik moet gaan maken van social media marketing? Lees dan snel verder.

 

Reden 1: Social media geeft je toegang tot een miljoenenpubliek

Zoals we al aan gaven is social media nog steeds aan het groeien. Nieuwe platformen schieten als paddenstoelen uit de grond en bijna elke Nederlander is wel te vinden op één of meer social media kanalen. Volgens een onderzoek van MarketingFacts gebruiken 14,1 miljoen Nederlanders in 2023 social media. Grote kans dat jouw doelgroep hier dus ook te vinden is. Social media geeft je een gratis(!) podium om deze mensen te bereiken. Hoe je dit het beste kan doen? Door content te delen die mensen ook echt willen zien. Waar liggen de interesses van jouw doelgroep, wat houdt ze zoal bezig? Door deze content te creëren en te delen laat je het aantal volgers stijgen en bereik je dus de juiste mensen. 

Het kan even duren voordat social media ook daadwerkelijk tot een hogere conversie leidt. Niet opgeven: dit is normaal! Het is belangrijk om te weten dat social media een lange termijn strategie is. Je moet volgers en vertrouwen opbouwen, maar dan volgt die conversie vanzelf! Het kan in eerste instantie ook zo zijn dat je mensen bereikt die nu nog niet binnen jouw doelgroep vallen of jouw dienst of product nog niet nodig hebben. Dat is helemaal niet erg en zeker geen weggegooide tijd. Door het regelmatig delen van berichten, blijf je tussen de oortjes van deze mensen zitten. Hebben ze je wel nodig? Dan weten ze je waarschijnlijk super snel te vinden.


Reden 2: 
Een podium voor jouw onderneming

Social media is de plek waar jij kunt laten zien, wie je bent en waar je voor staat. Beschouw het als een podium waar jij jezelf in de spotlight zet. Voordat mensen een grote aankoop doen of een dienst afnemen, zoeken ze het bedrijf eerst op op social media. Ben jij hier niet aanwezig? Dat kan voor sommige mensen een drempel zijn om met jou in zee te gaan. Social media wekt vertrouwen op en zorgt voor een positief beeld van jouw onderneming. 

Mensen willen mensen zien. Wie werken er bij een bedrijf, wie gaan er aan de slag met jouw aanvraag of bestelling? Door het delen van content van jouw medewerkers, bouw je een band op met de doelgroep. Het wekt vertrouwen en geeft mensen het idee dat ze je kennen als ze je product of dienst afnemen. Daarnaast is social media de plek om jouw expertise te laten zien. Door relevante content en informatie te delen die aansluiten bij de markt, laat jij zien dat je weet waar jij over praat. En je raadt het misschien al: ook dit zorgt voor vertrouwen bij de doelgroep.

SalesSpot LinkedIn pagina
Figuur 1: Social media bericht SalesSpot

Reden 3: Maak mensen loyaal aan je merk

Naast het opbouwen van een band, is social media ook uitermate geschikt om mensen loyaal te maken aan je merk. Zodra ze besluiten om jouw pagina te volgen, zijn ze eerder geneigd om in de toekomst jouw producten en/of diensten af te nemen.

Daarnaast is social media de plek om open, eerlijk en op een laagdrempelige manier te communiceren met je doelgroep. Reageer op berichten en reacties. Op deze manier laat je zien dat je klanten belangrijk voor je zijn en dat je aandacht aan ze geeft. 

Nog een bijkomend voordeel van social media marketing is user generated content. User generated content is niets anders dan content over jouw bedrijf, gemaakt door een van jouw klanten. Gratis content dus en als je toestemming hebt, zeker de moeite waard om te delen. Jij kan namelijk wel zeggen hoe goed jij bent of hoe goed je product is, maar veel mensen hechten hier minder waarde aan. Logisch ook, want je zal nooit slecht over jezelf praten. Wanneer anderen positief over je zijn en dit delen, zijn anderen weer eerder geneigd om dit te geloven. Consumenten blijven nu eenmaal gevoelig voor het gedrag van anderen. Stimuleer je doelgroep dus om foto’s, reviews en video’s te delen over hun ervaring met jouw onderneming en deel deze user generated content vervolgens ook op jouw social media kanalen. Veel consumenten vinden het nog leuk ook als je hun content deelt en het scheelt jou weer werk, een win-win situatie als je het ons vraagt.

 

Reden 4: Social media helpt je met het verbeteren van de SEO ranking

De aanwezigheid van social media wordt steeds belangrijker voor de SEO ranking van jouw website. Veel bedrijven zijn duidelijk aanwezig op social media en daarom heeft Google ook besloten om dit mee te nemen in de SEO ranking. Des te belangrijker dus, dat jij actief met social media marketing bezig gaat. 

Door het delen van berichten op social media, kun je bezoekers naar je website genereren. Deel onderdelen van een geschreven blog en verwijs ze door of maak een bericht over een specifiek product en zet er een linkje bij naar de website. Hoe meer mensen hier op klikken, hoe meer verkeer je op je website hebt. Maar dat niet alleen! Platformen zoals Instagram, Facebook en Pinterest geven je de kans om via hashtags en het toevoegen van linkjes je linkbuilding aanzienlijk te versterken. 

Doordat jij actief bezig bent met social media marketing, laat jij zien dat je merk betrouwbaar en geloofwaardig is. Jij weet waar je over praat, genereert bezoekers naar je website en staat op een laagdrempelige manier klaar voor je klanten. En dat wordt beloond met een hogere ranking in de zoekmachines.

SalesSpot uitnodigen volgers
Figuur 2: SalesSpot LinkedIn pagina

Reden 5: Gerichte targeting met social media advertising

Wil jij een specifieke doelgroep bereiken? Social media marketing is ook uitermate geschikt voor targeting of zelf retargeting. Door middel van social media advertising maak jij campagnes die worden gezien door de mensen van wie jij wilt dat ze het te zien krijgen. Segmenteer jouw doelgroep op locatie, branche en zelfs interesses en bereik mensen die nu nog niet tot jouw volgers behoren.

Ook voor retargeting is social media marketing een geschikte optie. Zijn er mensen op jouw website geweest, maar gingen ze snel weer weg of hebben ze geen aankoop gedaan of contact gezocht? Dat is jammer, want dichtbij waren ze wel. Gebruik social media marketing om jezelf weer onder de aandacht te krijgen en te laten zien waarom ze toch voor jouw dienst of product moeten kiezen. Spreek ze opnieuw aan en trek ze op deze manier terug in jouw marketing funnel.



Dus, wanneer ga jij starten met social media marketing?

Social media marketing is een belangrijk onderdeel geworden van de contentstrategie van vele bedrijven. Je bouwt niet alleen een band op met jouw volgers, maar je verhoogt ook nog eens je SEO ranking. Wel is het belangrijk om actief te blijven op social media en niet na drie maanden op te houden met posten. Als je volhoudt komen de voordelen vanzelf, de aanhouder die wint.

Wil je aan de slag met social media marketing, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of loop je simpelweg vast? Wij kunnen je daarbij helpen! Ook als je al begonnen bent met social media marketing, maar niet de gewenste resultaten behaald zijn wij er voor jou! Met een objectieve blik kijken wij naar jouw huidige strategie en samen bepalen we hoe we verder gaan. 

Meer weten? Neem dan een kijkje op onze website of bel: 033 – 785 52 82