3 tips voor het werven van medewerkers in een overspannen markt

apr 26, 2022

De Corona pandemie lijkt achter ons te gaan liggen. Na deze periode die voor veel ondernemers uitdagend genoemd kan worden, lijkt het weer wat stabieler te worden. Hoog tijd om weer te gaan groeien! Maar zonder nieuwe medewerkers, gaat het groeien lastig. De huidige arbeidsmarkt wordt op dit moment omschreven als krap en het kan een uitdaging zijn om aan nieuwe medewerkers te komen en recruitment goed toe te passen. Om jullie te helpen zullen wij drie tips geven voor het werven van medewerkers in een overspannen markt! 

Huidige situatie

Je hebt het vast al wel voorbij zien of horen komen: de krappe arbeidsmarkt. Het onderwerp dat nu trending is op het gebied van recruitment en werving en selectie. Er wordt niet alleen over geschreven, maar langzaam nestelt het in de gedachtegang van veel mensen en dan liggen er foute beslissingen op de loer! Dit is het geval voor zowel ondernemers als voor sollicitanten. Het is een psychologisch effect van het gevoel van (aankomende) schaarste. En dan speelt er nu ook nog een oorlog, die dat gevoel alleen maar versterkt. 

Werkzoekende hebben het gevoel dat de wereld aan hun voeten ligt. Met dit idee gaan ze uitzonderlijk hoge salarissen vragen. Aan de andere kant zijn werkgevers bang dat ze niemand kunnen vinden en gaan al snel voor de eerste de beste die de baan wilt. Dit met het risico dat de nieuwe werknemer een mismatch is met de organisatie en de collega’s.

 

Meest gemaakte fouten

Jij als ondernemer zoekt een goede medewerker om je bedrijf verder te laten groeien. Jij als medewerker zoekt daarentegen de beste werkgever om je carrière een boost te geven. Dat klinkt vrij simpel, maar niets is minder waar! In de huidige arbeidsmarkt is alles niet zo makkelijk als dat het lijkt. Je moet op veel dingen letten om ervoor te zorgen dat je wel die goede match realiseert en samen een toekomstbestendige keuze kan maken. 

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, dus neem hiervoor de tijd. De kans dat je binnen 1 of 2 maanden de perfect match hebt gevonden is nihil. Het is belangrijk dat je je hiervan bewust bent en dat je op tijd begint met het zoeken van een nieuwe medewerker. Zo verklein je de kans dat je een mis-match maakt. Met het nemen van te weinig tijd loop je het gevaar dat je onder druk een te dure, te onervaren of op persoonlijkheid een niet passende collega aanneemt. Binnen een half jaar ben je dan weer terug bij af. Ook voor een sollicitant is dit niet fijn. Leuk dat topsalaris, maar als je vervolgens te hoge eisen krijgt waar je aan moet voldoen en de werkplek blijkt niet helemaal te passen dan ben jij na een half jaar ook weer terug bij af.

Wat welk werkt!

Hieronder heeft onze recruitment specialist, Mary van der Kuip 3 tips geformuleerd, die wel werken!

 

Tip 1: definieer goed wie je zoekt

Het is belangrijk om voor jezelf te noteren wie je zoekt. Wat is voor jou en je onderneming belangrijk (ervaring, persoonlijkheid, netwerk, salaris) en stel prioriteiten. Op deze manier heb je duidelijk voor ogen waar je nieuwe medewerker aan moet voldoen. Ga echter niet maanden zoeken naar een kandidaat die voldoet aan al je eisen, grote kans dat deze persoon niet eens bestaat. Ga met mensen in overleg die kennis van zaken hebben en weten wat reëel is. Ga vervolgens op zoek naar die persoon.

Tip 2: kies het juiste kanaal en maak afspraken

Social media platformen worden tegenwoordig door veel bedrijven gebruikt om te kunnen communiceren met hun klanten en medewerkers. Veel bedrijven zetten hier dan ook hun vacatures op. Maar dit levert vaak niet het gewenste resultaat op. Een vacature op verschillende platforms plaatsen en hopen dat de beste match daarbij zit is management by prayer en de kans op succes is niet zo groot. Als je dit toch gaat proberen en er dan na weken (vol frustratie) achter komt dat dit niet het juiste kanaal is, dan begin je direct achter de feiten aan te lopen. Een gespecialiseerd recruitment bureau is een betere optie voor langdurig succes en dus ook lagere kosten op de lange termijn en wie wilt dat nu niet?!

Tip 3: maak een plan

Maak een plan voor de periode tussen nu en het moment dat je nieuwe medewerker up and running is. Je wilt nu nieuwe klanten of er is een gat ontstaan door het vertrek van een van je medewerkers, dus je wilt gelijk een vervanger. Laten we eerst even terug naar de basis voordat we te hard van stapel lopen. Neem de tijd en maak een overbruggingsplan. Misschien kunnen je collega’s een deel oppakken of is een tijdelijke oplossing met een interimmer een goede keuze? Dan ben je gelijk met hybride sales bezig 🙂 (lees hier meer over in ons blog)! Een interimmer kan mogelijk een goede basis leggen, waardoor je nieuwe medewerker veel sneller resultaten gaat laten zien! Leg de vraag ook eens neer bij een specialist op dit gebied en neem de kosten en baten voor de langere termijn hierin mee.

Conclusie

Het is dus belangrijk om goed voor ogen te hebben wat je zoekt en maak dan ook gebruik van de juiste platformen om dit te vinden. Maak daarnaast een plan, zodat je daar altijd op kan terugvallen. Wil je nog meer tips of in gesprek met onze recruiter? Neem dan een contact met ons op en wie weet vindt jij dan straks wel de perfecte match!